Verbindt ouders van bijzondere kinderen

Op deze pagina vind je nieuwsberichten met interessante informatie voor jou. We verzamelen die informatie uit de gesprekken in het oudernetwerk, via online zoekwerk of je kan een mailtje sturen naar info@deouders.be. 

Wij plaatsen enkel anoniem en met goedkeuring informatie uit het oudernetwerk op de website. 

Waar heb ik recht op? > vanaf 1 januari 2019 nieuwe regelgeving voor aanvraag mobiliteitshulpmiddelen

Geschreven door Wendelien De Baere op in de categorie Hulpmiddelen.

Voortaan bij de zorgkas

Vanaf 1 januari verandert er heel wat voor wie een mobiliteitshulpmiddel moet aanschaffen. Voortaan worden alle aanvragen voor mobiliteitshulpmiddelen gecentraliseerd en behoort deze materie toe aan de Vlaamse sociale bescherming. Dat wil zeggen dat je je niet langer moet wenden tot je ziekenfonds of tot het VAPH voor de tegemoetkoming aanvullende mobiliteitshulpmiddelen.

Vanaf 1 januari moet je je richten tot de zorgkas waarbij je bent aangesloten. Meer info over de zorgkas van jouw keuze vind je hier.

We zetten de info die we van de overheid kregen even voor jullie op een rijtje.

De aanvraagprocedure

Je kind blijft dezelfde rechten behouden als vroeger. Om een mobiliteitshulpmiddel aan te vragen, volg je volgende stappen:

  • Je gaat naar je huisarts (bij een eenvoudig hulpmiddel) of een gespecialiseerd team. Zij onderzoeken je gezondheidsprobleem en geven je een medisch voorschift met een advies voor een mobiliteitshulpmiddel. Als je meer geavanceerde mobiliteitshulpmiddelen nodig hebt, zoals elektrische rolstoelen, scooters of een hulmiddel op jouw maat, dan moet je naar een zogeheten "rolstoel advies team". Je maakt een afspraak bij zo'n team, meestal verbonden aan een ziekenhuis, voor een onderzoek. Het rolstoel advies team zal je ook een meer uitgebreid voorschrift meegeven, een zogeheten "rolstoel advies rapport".

 

  • Met dat voorschift ga je naar een verstrekker (ook wel "bandagist" genoemd), die je een hulpmiddel voorstelt en aanvraagt dat bij jou past, eventueel met specifieke aanpassingen. Hij zal je tonen uit welke modellen of merken je kan kiezen. Je verstrekker zal je ook informeren of je het moet kopen of kan huren.

 

  • Daarna vult de verstrekker samen met jou een aanvraagformulier invul. Je ondertekent dit document en geeft zo aan dat je akkoord gaat met het hulpmiddel dat je verstrekker je voorstelt.

 

  • Voor sommige, meer geavanceerde hulpmiddelen, zal jouw verstrekker ook een motiveringsrapport moeten opstellen, waarin hij uitlegt waarom je dat hulpmiddel nodig hebt. Wanneer je een elektronische rolstoel wil aankopen, dan is de verstrekker verplicht om je die eerst bij jullie thuis te laten testen. Zo kan je ondervinden of het hulpmiddel wel aangepast is aan wat je nodig hebt, aan je leefomgeving en of je het veilig kan gebruiken. De verstrekker moet jou de kans geven om minstens twee verschillende mobiliteitshulpmiddelen te testen, waarvan je er minstens één kan kopen zonder eigen opleg of supplementen.
  • Uiteraard wordt je mobiliteitshulpmiddel niet meteen geleverd . Je verstrekker en je zorgkas moeten eerst nog controleren of je voldoet aan de voorwaarden om een mobiliteitshulpmiddel te krijgen. Zelf hoef je daar niets meer voor te doen. Je mag verwachten dat dit tussen de 10 en 20 werkdagen zal duren.

De beslissing

Wanneer alle controles gebeurd zijn, krijg je een brief van je zorgkas. Daarin staat of je mobiliteitshulpmiddel is goedgekeurd of niet (weigering).

Goedgekeurd: de Vlaamse sociale bescherming zal (een deel van) je mobiliteitshulpmiddel betalen . Dat is de de "tegemoetkoming voor "of "terugbetaling van" je hulpmiddel. Je verstrekker zal je contacteren en je mobiliteitshulpmiddel bezorgen (meestal wordt het aan huis bezorgd, bij verhuur kan het zijn dat je het moet ophalen bij je verstrekker). Moet je nog een deel zelf betalen (supplementen), dan zal je verstrekker je dat factureren.

Deels goedgekeurd: het kan zijn dat de Vlaamse sociale bescherming niet tussenbeide komt voor het mobiliteitshulpmiddel dat jij en je verstrekker hebben aangevraagd, maar wel voor een ander (minder duur) mobiliteitshulpmiddel. Bespreek met je verstrekker wat je gaat doen. Dat minder geavanceerde hulpmiddel nemen? Of toch het meer geavanceerde, maar daarvan zal je de meerprijs zelf moeten betalen.

Weigering/afgekeurd: de Vlaamse sociale bescherming komt niet tussen in de kosten voor je mobiliteitshulpmiddel. In de brief van je zorgkas staat wat de reden is voor de weigering. Misschien voldeed je niet aan de voorwaarden voor een mobiliteitshulpmiddel, of moet je verstrekker een ander mobiliteitshulpmiddel aanvragen. Je kan tegen die weigering in beroep gaan.

De betaling

De Zorgkas werkt met het principe van een “derdebetalersregeling.” Dit is goed nieuws! Je moet namelijk niet langer de kosten voor onderhoud en herstelling zelf voorschieten. Je zorgkas zal de rekening rechtstreeks met de verstrekker vereffenen.

Vanaf 1 januari moet je dus niet langer zelf een factuur indienen bij het VAPH. Let wel! Het onderhoud of de herstelling moet wel bij een erkende verstrekker worden uitgevoerd.

Wat met je huidig dossier bij het VAPH?

Dit wordt automatisch overgezet naar de Vlaamse sociale bescherming. Zelf hoef je hiervoor niets te doen. Ook het huidig saldo voor onderhoud en herstelling waar u nog recht op heeft, wordt doorgestuurd. De Vlaamse sociale bescherming stuurt dit dan door naar je zorgkas.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies. Ik ga akkoord