Nieuwe indeling volgens activiteit
Als je voor juli 2019 op zoek ging naar een oplossing om je functiebeperking te compenseren (bijvoorbeeld doofheid), ging je in de refertelijst gaan zoeken onder het desbetreffende interventieniveau (in dit geval ‘vervanging gehoor’). Hier werd dus nog vertrokken vanuit je handicap.
Dat was vroeger. Met de nieuwe manier van werken hoopt het VAPH dat de terugbetaling beter afgestemd kan worden op de noden van mensen met een handicap om te kunnen functioneren in de samenleving. Hoe? Door de refertelijst te ordenen volgens de activiteit die je kind wil uitvoeren. Zoek je voor je kind dus een hulpmiddel zodat het zich kan verplaatsen? Dan kan je deze hulpmiddelen allemaal vinden onder de activiteit ‘mobiliteit’. De lijst is opgedeeld in vijf activiteitdomeinen: activiteiten van het dagelijkse leven, communicatie, mobiliteit, wonen en andere. Je vindt de nieuwe refertelijst hier.
Transparante criteria
Naast de nieuwe ordening zijn ook de hulpmiddelenfiches nieuw. Voor elk hulpmiddel voorziet het VAPH nu dus ook een fiche waarin uitleg staat over de aard, het gebruik van het hulpmiddel en het maximumbedrag van de tussenkomst.
Daarnaast staan de mogelijkheden voor terugbetaling ook duidelijk in elke fiche. Het VAPH vermeldt met welke criteria ze rekening houden bij de beslissing over tegemoetkomingen voor hulpmiddelen en aanpassingen. De regels worden hierdoor dus een stuk transparanter en duidelijker. Je kan nu zelfs ook een tegemoetkoming krijgen voor een bepaald hulpmiddel door het VAPH indien jouw situatie niet overeenkomt maar de noodzaak, werkzaamheid, doelmatigheid en gebruiksfrequentie van het hulpmiddel toch aangetoond zijn in functie van jouw handicap.
Facturen digitaal bezorgen
Voortaan hoef je je facturen en betaalbewijzen voor hulpmiddelen niet langer per post of e-mail te versturen. Na de aankoop van je hulpmiddelen en de goedkeuring van het VAPH voor de terugbetaling, kan je nu ook je factuur en betaalbewijs via het e-loket mijnvaph.be aan het VAPH bezorgen.
Het e-loket mijnvaph.be biedt een veilig en snel alternatief en zorgt ervoor dat verlies van facturen en betaalbewijzen wordt vermeden. Ook kan je factuur nu zo sneller verwerkt worden.
Meer uitleg hierover en een handleiding kan je vinden op de website van het VAPH. Daar wordt duidelijk beschreven hoe je een factuur of betaalbewijs precies kunt uploaden. Ook vind je er meer informatie over welke betaalbewijzen het VAPH aanvaardt.