Wist je dat je in sommige gevallen en onder bepaalde voorwaarden een tweede (gedeeltelijke) terugbetaling kan krijgen van het hulpmiddel of de aanpassing wanneer je co-ouderschap hebt?
- Een eerste element dat het VAPH meeneemt in de afweging is de verdeling van de verblijfsduur. Wanneer je kind minder bij de ene ouder verblijft dan bij de andere, dan zal het VAPH de tussenkomst voor de plaats waar het kind minder verblijft ook minder terugbetalen.
- Een tweede element is de verplaatsbaarheid (meeneembaarheid) van het hulpmiddel
Zowel voor minderjarige als voor meerderjarige kinderen
Je kan hulpmiddelen dubbel terugbetaald krijgen zowel voor minderjarige als voor meerderjarige kinderen.
Voor minderjarigen is er een officieel document van de verblijfsregeling nodig ( overeenkomst of rechterlijke uitspraak). Soms komt het VAPH bij beide ouders op huisbezoek om na te gaan of de regeling op papier (nog) klopt met de realiteit. Daarnaast zal het VAPH ook proberen inschatten of de afwisselende verblijfsregeling tijdelijk of van langere duur zal zijn.
Welke subsidie krijg ik? Welke “refertebedragen”?
Het VAPH verdeelt de hulpmiddelen in twee categorieën:
- Hulpmiddelen van primair belang
Dit zijn hulpmiddelen die een persoon toelaten om in een aantal basisbehoeften te voorzien. Ook aanpassingen die de toegankelijkheid van de belangrijkste woonruimtes, zoals leefruimte, badkamer/toilet en slaapkamer toegankelijk maken. Voorbeelden hiervan zijn een traplift om de slaapkamer te bereiken, een verzorgingstafel of een personenlifter.
- Hulpmiddelen van secundair belang
Dit zijn hulpmiddelen die eerder passen onder de noemer van ontspanning en recreatie bv. fietsen. Hulpmiddelen van secundair belang kunnen meestal ook makkelijker getransporteerd worden.
Opgelet
Aanpassingen aan een auto worden niet dubbel gesubsidieerd. Een communicatietoestel ook niet. Ouders moeten onderling tot een regeling komen in het belang van het kind.
Een belangrijke opmerking die het VAPH nog meegeeft, is dat de melding ‘tegemoetkoming mogelijk’ op de refertelijst, nog geen garantie vormt op een positieve beslissing. Voor elke aanvraag blijft de motivering belangrijk.
Meestal wordt bij een eerste aanvraag bij de ene ouder de voorkeur gegeven aan de duurste versie van het hulpmiddel en bij een tweede aanvraag bij de andere ouder de voorkeur aan een goedkopere en verplaatsbare versie van het hulpmiddel.
Een overzicht van alle mogelijke hulpmiddelen vind je op de refertelijst.
Wil je tips en tricks rond hulpmiddelen? Lees dan dit artikel.
Wil je meer algemene info over de aanvraag van mobiliteitshulpmiddelen? Lees dan dit artikel.
Heb je nog vragen? Mail dan gerust naar info@deouders.be of bel ons op het nummer 09/255.44.46