Verbindt ouders van bijzondere kinderen

Op deze pagina vind je nieuwsberichten met interessante informatie voor jou. We verzamelen die informatie uit de gesprekken in het oudernetwerk, via online zoekwerk of je kan een mailtje sturen naar info@deouders.be. 

Wij plaatsen enkel anoniem en met goedkeuring informatie uit het oudernetwerk op de website. 

Opgroeipunt is het nieuwe meldpunt van Opgroeien

Geschreven door Sien D'Hooghe op in de categorie Algemeen met de tags , , , ,

Sinds 2 januari is Opgroeipunt officieel van start gegaan als het nieuwe meldpunt van Opgroeien, dit meldpunt bundelt de krachten van de JO-lijn en de klachtendienst van Kind en Gezin.

 

Bij voorkeur bespreken jongeren en ouders in de jeugdhulp hun zorgen of klachten eerst met de betrokken voorziening. De medewerkers van de afdeling Jeugdhulp - Voorzieningenbeleid blijven het eerste aanspreekpunt. Daarnaast kunnen ze terecht bij JO-lijn voor informatie of advies en met meldingen over Jeugdhulp.

Sinds 2 januari neemt Opgroeipunt deze rol over als telefonisch en online meldpunt van Opgroeien.

Ook voor klachten over Team Zoë (Zorgtoeslagevaluatie), het team rond de zorgtoeslag, kan je terecht bij het nieuwe meldpunt Opgroeipunt. Voor alle andere vragen rond jouw dossier van de zorgtoeslag kan je verder terecht bij team Zoë zelf via volgende kanalen:

Via e-mail: zoe.info@opgroeien.be

Via het nummer: 02 533 13 41 (maandag tot vrijdag tussen 9u en 17u)

 

Opgroeipunt is bereikbaar

  • op het nieuwe telefoonnummer 078 170 000 (elke werkdag, van 8 tot 20 uur)
  • via het contactformulier (opgroeien.be/opgroeipunt)
  • per brief naar Opgroeipunt, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel

Voor een soepele overgang zullen de contactgegevens van JO-lijn in het begin nog doorverwijzen naar Opgroeipunt.

 

Waarvoor kan je terecht bij Opgroeipunt?

Opgroeipunt is een plek voor het delen van vragen, verhalen en meldingen over:

  • de diensten van Opgroeien zelf, zoals Kind en Gezin en Jeugdhulp, adoptie en zorgtoeslag
  • de organisaties die Opgroeien subsidieert en erkent, zoals kinderopvanglocaties, consultatiebureaus en jeugdhulpvoorzieningen.

Opgroeipunt …

  1. … luistert naar ervaringen met organisaties voor opgroeiende kinderen
  2. … onderzoekt meldingen of klachten, volgt nauwgezet op en koppelt terug
  3. … doet aanbevelingen om de kwaliteit van de diensten te verbeteren
  4. … geeft advies en tips om een probleem zelf aan te pakken
  5. … zoekt samen met de melder uit waar deze terecht kan met een vraag over Jeugdhulp.

Naar opgroeipunt

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies. Ik ga akkoord