Verbindt ouders van bijzondere kinderen

Op deze pagina vind je nieuwsberichten met interessante informatie voor jou. We verzamelen die informatie uit de gesprekken in het oudernetwerk, via online zoekwerk of je kan een mailtje sturen naar info@deouders.be. 

Wij plaatsen enkel anoniem en met goedkeuring informatie uit het oudernetwerk op de website. 

STEM voor Zorg

Geschreven door Wendelien De Baere op in de categorie Onderwijs met de tags , , , , ,

Wat is community service learning?

Community service learning combineert inzichten uit vakken met ervaringen in de echte wereld. Samenwerken met kwetsbare mensen staat voorop. Een soort vrijwilligerswerk of stage dus? Niet echt, want het is ingebed in een (of meer) vakken of in het leerplan. Het is ook meer dan puur toepassen wat je leerde, en verschilt daardoor van een stage. Daarnaast is het voor veel leerlingen uit het gewoon onderwijs een eerste kennismaking met de leefwereld van jongeren met een beperking. Welke de doelstellingen zijn en hoe de samenwerking precies verloopt, verschilt van school tot school. Maar allen hebben ze dezelfde ambitie: elkaars leefwereld ontdekken en van elkaar leren.

Op onze redactie kwamen alvast volgende voorbeelden binnen.

Leerlingen van het VTI in Ieper hebben een Bocciagoot ontworpen voor paralympiër Kevin Debruycker. Die wil in 2020 naar de Paralympische Spelen in Tokio. Boccia is een mikspel dat gelijkenissen vertoont met petanque. Het doel van de sport is om lederen speelballen zo dicht mogelijk bij een witte doelbal te gooien of rollen. Tactiek, concentratievermogen en spiercontrole zijn daarbij belangrijk. Een goot of hulpstuk is toegestaan indien de sporter niet in staat is de bal vast te houden of met de voeten te spelen. Dan beweegt een assistent de goot op aangeven van de speler. Dergelijke goten zijn in de handel te vinden, maar kosten een aardige duit. De leerlingen van 4 MC gingen aan de slag onder begeleiding van leerkrachten Reinout Deryckere en Frederik Maerten. Nu is het aan Kevin om de bocciagoot uit te testen en eventuele aanpassingen mee te delen.

Lees het nieuwsartikel van VTI Ieper en Dominiek Savio

Ook in Wetteren loopt een dergelijk project. Daar werken 3 scholen samen in multidisciplinaire teams. De teams bestaan uit leerlingen van een school uit het buitengewoon onderwijs, Sint-Lodewijk, van het Scheppersinstituut en leerlingen van Mariagaard. Elk team zoekt een oplossing voor een concrete hulpvraag van een motorisch beperkt kind zoals een remsysteem dat de wieltjes van een bureaustoel klemzet. Sommige leerlingen ontwerpen totaal nieuwe hulpmiddelen, andere leerlingen zoeken een goedkopere oplossing voor een bestaand hulpmiddel want die zijn vaak heel duur.

Lees het nieuwsartikel van Sint-Lodewijk, Scheppersinstituut en Mariagaard

Ook Ten Dries Landegem en het VTI van Deinze werken dit jaar samen aan een uniek project, ‘STEM voor Zorg.’ Het plan is ambitieus: leerlingen uit de technische richtingen bedenken mee oplossingen voor het besturen van een elektronische rolstoel. Ze zullen vervolgens deze oplossingen ook echt uitwerken. Daarnaast zullen de leerlingen houten speelgoed herstellen en elektronisch speelgoed ontwikkelen, oude speeltuigen repareren en aanpassen aan de motoriek van een kind met een beperking.

Lees het nieuwsartikel van Ten Dries en VTI Deinze

De projecten beogen veel meer dan het ontwerpen van een hulpmiddel. Ze zorgen nl. voor een verbinding tussen leerlingen met en zonder beperking. Om zich goed te kunnen inleven in de uitdagingen waar kinderen met een beperking mee te maken krijgen, organiseren de meeste scholen inleefdagen. Daarin ontdekken ze elkaars school en talenten.

In Ten Dries organiseren ze bv. verschillende workshops zoals een parcours met driewielerfietsen, manuele en elektrische rolstoelen. Ze organiseren ook een sportactiviteit met beperking.

 

In Wetteren maken ze dan weer spaghettisaus met 1 hand. Ondertussen leert iedereen elkaar beter kennen. De leerlingen maken zo ook kennis met de beperkingen en de verschillende hulpvragen. Op basis van persoonlijke voorkeur worden 2 leerlingen van elke klas gekoppeld. Zo ontstaan er teams van 6 leerlingen die op regelmatige tijdstippen samenkomen. Verder verloopt de communicatie via Facebook-groepen.”

Vinden leerlingen de projecten leuk?

En of. Ze voelen zich verantwoordelijk en dat is een enorme boost voor de motivatie. De leerlingen krijgen allen een blik op een wereld die ze niet kennen en waarmee ze anders niet in contact zouden komen.

Net dat is de belangrijkste doelstelling van het project. Het taboe rond het buitengewoon onderwijs laten vervagen. Laten zien dat ook jongeren met een beperking vele talenten hebben. Als er iets van deze ontmoetingen blijft hangen, dan houden de ontwerpers in hun latere ontwerpen misschien ook rekening met de kinderen met een beperking.

Organiseert jouw school ook een samenwerkingsproject? Heb je zelf ideeën om een project te laten uitwerken in een school? Heb je een filmpje met een leuk hulpmiddel dat een school voor jullie heeft gemaakt? Laat het ons dan zeker weten op info@deouders.be. Dan besteden we binnenkort een artikel aan jullie uitvinding.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies. Ik ga akkoord