Sinds de lockdown krijgen we veel vragen van ouders over de impact die de coronacrisis heeft op de school en opvang van hun bijzondere zoon of dochter. We bundelden alle tips die we binnenkregen in dit artikel.
De tips van papa Johan
In dit filmpje vertelt papa Johan hoe de coronacrisis een impact had op zijn bijzondere zoon Stan: "Stan is 15 jaar en heeft een verstandelijke beperking. Tijdens weekdagen gaat hij naar MFC. Half maart ging het MCF in lockdown, waardoor Stan fulltime thuisbleef. Dat was een hele aanpassing, ook al deed het mfc veel moeite ons op de hoogte te houden, om alternatieven aan te bieden voor de zorg die wegviel en om ons te ondersteunen waar mogelijk."
Deze tips wil Johan graag delen:
Tip 1: Zorg voor een dagplanning
"Elke avond maakte mijn vrouw Ann een planning voor de volgende dag, met daarin vaste blokken. Zo deed Stan elke dag op hetzelfde moment zijn oefeningen. En elke avond na het eten gingen we samen fietsen. Die vaste dagindeling gaf Stan houvast."
Tip 2: Bereid de heropstart goed voor
"Stan gaat graag naar het mfc, maar hij genoot van alle aandacht die hij thuiskreeg tijdens de lockdown. Bovendien weet hij graag wat er gaat gebeuren. Daarom hebben we hem enkele dagen op voorhand verteld dat hij zou terugkeren naar het mfc. En met pictogrammen hebben we uitgelegd hoe het 'nieuwe normaal' er voor hem zou uitzien."
Tip 3: Laat de therapie zoveel mogelijk doorgaan
"Tijdens de lockdown is de kine van Stan 3 maanden gestopt en dat merken we. Stan heeft veel meer last om rechtop te staan. Bij een tweede lockdown gaan we proberen om de therapie niet te onderbreken. Ook online therapie zou een mogelijkheid kunnen zijn bij een hevige heropflakkering."
Tip 4: Lees het draaiboek van jouw mfc
"Alle mfc's hebben een draaiboek gemaakt voor het najaar. Heb je dat draaiboek nog niet in handen gekregen? Vraag ernaar bij jouw mfc. Zo ben je beter voorbereid. Misschien kan je tips geven of helpen om het draaiboek beter af te stemmen op de noden van bijzondere kinderen en ouders. Bekijk hier alle draaiboeken voor het onderwijs.
Nog meer tips bij een tweede lockdown
- Als je zoon of dochter plots niet meer naar school of voorziening kan door de coronamaatregelen, dan kan dat voor onrust zorgen. Het kan helpen om eens naar de school of voorziening te rijden, zodat je kind kan zien dat het er helemaal leeg is en dat iedereen nu thuiszit.
- Vraag in je voorziening om een ankerpersoon aan te duiden voor je kind. Dat is de begeleider bij wie jij terecht kan met al je vragen.
- Overloop met de ankerpersoon de dagelijkse rituelen van je kind, bijvoorbeeld een liedje bij het slapengaan of een vaste gewoonte aan tafel. Dat maakt de overgang voor je kind gemakkelijker als hij of zij tijdens de lockdown thuis is.
- Vraag zelf aan de instelling om regelmatig contact te onderhouden – op maat van jouw kind. Vertel zelf hoe je zoon of dochter graag contact houdt.
- Vraag aan de leerkracht om dagelijks of wekelijks een online klasuurtje te organiseren. Zo kan je kind contact houden met de andere kinderen uit zijn klas.
de tips vaN MAMA ELS
Ook Els, mama van Brent deelt graag met jullie haar 4 coronatips. Bekijk het filmpje hieronder.