Verbindt ouders van bijzondere kinderen

Op deze pagina vind je nieuwsberichten met interessante informatie voor jou. We verzamelen die informatie uit de gesprekken in het oudernetwerk, via online zoekwerk of je kan een mailtje sturen naar info@deouders.be. 

Wij plaatsen enkel anoniem en met goedkeuring informatie uit het oudernetwerk op de website. 

Zorgtoeslag gaat digitaal

Geschreven door Sofie Jacobs op in de categorie Financieel met de tags , , ,

Tot nog toe verliep de communicatie en de aanvraag voor de zorgtoeslag per brief. Daar komt nu verandering in. De zorgtoeslag gaat digitaal in 2022.

Voor wie niet zo 'digital minded' is, geen nood: het principe dat ze gaan hanteren is er een van 'digital first' en niet 'digital only'. Eerst digitaal dus, maar als je kiest voor de papieren communicatie, dan kan dat zonder probleem. Er zal dan enkel wat vertraging op zitten.

Digitaal communicatiekanaal

Voor de communicatie over de zorgtoeslag kiest de overheid voor My Ebox.  In deze beveiligde digitale omgeving vind je allerlei documenten van overheidsinstellingen en organisaties belast met openbare dienstverlening die voor jou persoonlijk bestemd zijn. Zo kan je er je aanslagbiljet van de personenbelasting terugvinden, maar ook informatie over je pensioen of je uitkering. Het VAPH is sinds kort overgestapt op dit kanaal om te communiceren. En vanaf 2022 zul je er dus ook de info over de zorgtoeslag kunnen vinden.

Let wel: de begunstigde voor de zorgtoeslag ben jij als ouder van een kind met een handicap. De informatie zal dus in jouw Ebox belanden en niet in die van je kind.

Activeer My Ebox

We raden aan om alvast je Ebox te activeren, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Zo ben je zeker dat je geen enkele communicatie mist. Dat kan eenvoudig door naar de website van My Ebox te gaan en in te loggen met je e-ID en een kaartlezer of Itsme. Heb je die niet, dan kan je kiezen voor de login-procedure met een beveiligingscode via e-mail, telefoon of token.

Mis geen enkele melding

Om zeker te zijn dat je geen enkel bericht mist, kan je de meldingen van My e-Box activeren. Dit hoeft maar eenmalig en kan heel gemakkelijk via je profiel.

  • Log in My e-Box.
  • Ga naar je profiel. Dat vind je door bovenaan rechts op je naam te klikken.
  • In je profielinstellingen klik je in het menu links op 'Mijn profiel'. Nu kan je je roepnaam en taalinstelling aanpassen.
  • Bij 'meldingen' kies je de optie 'Ja, ik wens verwittigd te worden via e-mail over nieuwe berichten in mijn eBox'
  • Vul vervolgens je e-mail adres aan en klik op bevestigen.

Vanaf nu ontvang je een e-mail telkens er een nieuw document aan je eBox toegevoegd wordt. Zo zie je meteen de meest recente informatie.

Heb je problemen om je Ebox te activeren? Of heb je vragen over my Ebox? Dan kan je terecht op het gratis nummer 1700 van de overheid.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies. Ik ga akkoord