Verbindt ouders van bijzondere kinderen

Op deze pagina vind je nieuwsberichten met interessante informatie voor jou. We verzamelen die informatie uit de gesprekken in het oudernetwerk, via online zoekwerk of je kan een mailtje sturen naar info@deouders.be. 

Wij plaatsen enkel anoniem en met goedkeuring informatie uit het oudernetwerk op de website. 

Kleine stapjes vooruit rond de zorgtoeslag

Geschreven door Wendelien De Baere op in de categorie Financieel met de tags , ,

Gisteren zaten we vanuit vzw De Ouders weer samen met het team Zoë van het Agentschap Opgroeien. We bespraken de belangrijkste problemen bij de aanvraag van de zorgtoeslag. 

Hoewel het team Zoë niet altijd meteen oplossingen kan bieden, zeker niet voor de lange wachttijden, zijn ze toch heel gemotiveerd om constructief samen met ons als gebruikers te zoeken naar verbeteringen van het systeem. 

De uniforme vragenlijsten 

Om de beoordeling van de dossiers gelijkwaardiger en sneller te laten verlopen, bestaan er nu uniforme vragenlijsten voor de psychosociale gegevens, medische gegevens, therapeutische gegevens,… 

Hierdoor zouden ook de wachtlijsten moeten verminderen. Dit juichen we uiteraard toe. 

We horen echter regelmatig van ouders dat ze binnen de aanvraagtermijn geen afspraak konden krijgen met één van de specialisten van hun kind om de standaard vragenlijst te laten invullen. Daarom mag je als ouder nog steeds gewone verslagen van specialisten toevoegen bij het dossier.  Dat is voor veel ouders nu niet altijd duidelijk. Vanuit het team Zoë vraagt men wel om dit te beperken en zoveel mogelijk de uniforme vragenlijsten te gebruiken.  

Meer tijd om het dossier in te dienen 

Vandaar dat we vanuit de gebruikers ook vragen om meer tijd te voorzien om het volledig dossier in te dienen. Binnen de 3 maanden alle artsen en therapeuten zien om dit dossier in te vullen, is niet altijd evident. Ook hier is er goed nieuws. De aanvraagtijd zal binnenkort normaal verlengd worden. 

Hoe lang terug in de tijd? 

Wanneer je in de medische vragenlijst antecedenten moet invullen, dan kom je als ouder wel eens plaats tekort. Zeker bij die kinderen die veelvuldig in het ziekenhuis zijn opgenomen. Er komt in de toekomst meer plaats om antecedenten te voorzien. Vanuit team Zoë geeft men nog mee dat enkel die antecedenten in aanmerking komen die rechtstreekse gevolgen hebben voor het bepalen van de zorgtoeslag. Bovendien houdt men enkel rekening met de antecedenten van de voorbije 5 jaar. 

Het recht om je punten te kennen 

Als ouder heb je aan het einde van het gesprek het recht om te weten hoeveel punten de arts je kind zal toekennen. Vraag er dan ook naar. Kan de arts nog niet meteen een antwoord geven, dan kan je vragen om de punten nadien telefonisch mee te delen.  

Klachten na een gesprek bij de beoordelende arts van team Zoë 

We krijgen soms signalen dat het gesprek met de arts van het team Zoë niet correct is verlopen. Indien jehet gevoel hebt dat dit bij jou ook het geval was, dan kun je dit eenvoudig melden telefonisch op het nummer 02/533.14.14 of via klachtendienst@kindengezin.be. 

Team Zoë bevestigt ons dat ze dan contact met je opnemen om te luisteren en de klacht te onderzoeken. We kunnen je alleen maar aanraden om dit te doen. Alleen zo kan het team Zoë hun dienstverlening verbeteren.  

We kunnen nu al meegeven dat Vlaanderen vanaf 1 januari 2022 resoluut de kaart kiest van de digitalisering. Ook voor de zorgtoeslag. Dit zal een hele omwenteling betekenen in de aanvraag. Meer info hierover in een volgende nieuwsbrief. Zorg nu alvast al dat je hierop bent voorbereid en activeer je E-box

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies. Ik ga akkoord